În ciuda așteptărilor industriei, Campionatul European de Fotbal găzduit de Germania în vara anului 2024 nu a reușit să stimuleze vânzările de bere. Datele publicate de Oficiul Federal de Statistică arată că volumul total de bere vândut – atât pe piața internă, cât și la export – a fost de 8,3 miliarde de litri, cu 1,4% mai puțin decât în 2023. Scăderea continuă a consumului de bere în Germania este o tendință de lungă durată, cu o reducere de 13,7% față de nivelul din 2014.
Datele raportate nu includ berea fără alcool, băuturile pe bază de malț și nici importurile din afara Uniunii Europene, însă chiar și fără aceste categorii, trendul descendent este evident. Scăderea vânzărilor este cu atât mai surprinzătoare cu cât Euro 2024 a fost văzut ca o oportunitate majoră pentru industrie, având în vedere că fanii fotbalului sunt în mod tradițional consumatori fideli de bere.
Exporturile cresc, dar vânzările interne scad
Cea mai mare parte a declinului vine din vânzările interne, care au scăzut cu 2%, ajungând la 6,8 miliarde de litri. În schimb, exporturile au înregistrat o ușoară creștere de 1,6%, atingând 1,5 miliarde de litri. Chiar și băuturile mixte pe bază de bere, considerate o alternativă atractivă pentru consumatori, au fost afectate, înregistrând o scădere de 4,6% față de anul precedent, ceea ce înseamnă un volum total de 384,8 milioane de litri.
Berarii dau vina pe vreme
O altă explicație pentru această scădere vine chiar de la producători. Berarii locali susțin că vremea capricioasă a afectat vânzările, întrucât multe evenimente în aer liber – unde consumul de bere este ridicat – au fost anulate din cauza ploilor.
Tendința de scădere a fost vizibilă încă din prima jumătate a anului 2024, când vânzările de bere au scăzut cu 0,9%, semnalând că industria se confruntă cu dificultăți indiferent de marile evenimente sportive.
Un deceniu de declin pentru berea germană
Germania, una dintre cele mai mari piețe de bere din lume, pare să se confrunte cu o schimbare a obiceiurilor de consum. Deși fanii fotbalului rămân un public-țintă important, datele sugerează că berea nu mai este băutura preferată a consumatorilor în aceeași măsură ca în trecut.
Cu un declin de aproape 14% în ultimul deceniu, viitorul industriei berii germane rămâne incert. Producătorii ar putea fi nevoiți să inoveze și să se adapteze la noile preferințe ale consumatorilor, care par să se îndrepte tot mai mult spre alternative fără alcool sau alte tipuri de băuturi.