Dr. Sorin Titus Muncaciu a adresat un mesaj dedicat Zilei Feroviarului – 16 februarie 2025.
Iată textul mesajului:
„Sunt medic ortoped de profesie, de aceea îmi permit să afirm că rețeaua feroviară a României este pentru economie ceea ce scheletul este pentru corpul uman. România a început să construiască rețeaua feroviară din 1868 iar din 1889 a devenit proprietara infrastructurii care în 1989, avea 13 000 km cale ferată.
Trenurile de călători și de marfă sunt vitale pentru economia românească, O lege votată de Parlamentul României proclamă din 2017, ca ziua de 16 februarie să fie Ziua Feroviarului,
La 15-16 februarie 1933, pe fondul tăierilor drastice operate de Guvernul Alexandru Vaida Voevod, muncitorii feroviari s-au ridicat pentru drepturile lor, organizând o grevă. Premierul i-a dat ordin Ministrului de Interne GG Mironescu să ia măsuri dure. Subsecretarul de stat Armand Călinescu a cerut reprimarea prin foc. În dimineața zilei de 16 februarie 1933, muncitorii au fost ochiți de soldații și jandarmii care au tras fără somație.
Autoritățile au raportat că greva era rezultatul activiștilor comuniști, deși nu era adevărat. Comuniștii erau o mică parte dintre cei afectați de măsurile aberante ale curbelor de sacrificiu, măsuri luate în anii 1931-1933.
Măsurile de atunci seamănă izbitor cu aberanta „Ordonanță Trenuleț”. Tăierile orelor suplimentare au lovit în siguranța feroviară.
Linii de navetă pentru muncitori au fost anulate! Linii de călători au fost suspendate! Muncitorii navetiști mergeau la muncă, folosind trenurile.
Cine a mers cu trenul spre marile orașe la orele dimineții putea vedea furnicarul de oameni din stații. Erau muncitori care mergeau la slujbă. O vorbă spune că pe peroanele gărilor și în trenuri a fost mai multă sinceritate decât la Starea Civilă. Sunt oameni care au citit, au scris au auzit povești sau au aflat lucruri discutând cu oamenii din trenuri. Sunt oameni care au rămas prieteni după ce au discutat o dată între două stații CFR.
Ca medic ortoped consider că a fost o lovitură dură. Este ca și cum ai lovi tibia unui atlet și i-ai cere să concureze la maraton cu tibia fracturată. Alte linii CFR de navetă pentru muncitori sunt în pericol să fie anulate. Siguranța feroviară e în pericol prin dispariția personalului de monitorizare.
Până la urmă ce se vrea? Deutsche Bahn, amicii jucătorului de golf Iohannis vor să cumpere CFR la preț de nimic? De aceea se cuvine ca în memoria victimelor represiunii din 1933, să salvăm prin măsuri concrete persobalul feroviar, calea ferată, companiile, infrastructura feroviară”