Biserica Ortodoxă Română a emis un comunicat în care arată că sărbătorirea la aceeași dată a Paștilor este un ideal dar că trebuie să existe o unitate de idei între bisericile autocefale ortodoxe:
Purtătorul de cuvânt al BOR Vasile Bănescu a precizat:
„
In legatura cu propunerea exprimata de mai multi intelectuali crestini, real si onest implicati in viata Bisericii, propunere legata de discutarea la nivel sinodal pe marginea problemei sarbatoririi Pastelui la o data comuna in toata lumea crestina, va rog sa primiti urmatoarele precizari:
Posibilitatea si dorinta sarbatoririi Pastelui la aceeasi data in toata lumea crestina au ratiuni si justificari depline, ramanand un ideal absolut dezirabil, asa cum este si firesc, asa cum a fost si dorinta constanta a Sfintilor Parinti ai Bisericii crestine primare.
Solutionarea acestei probleme, care NU este una de natura dogmatica, ci una de unitate inter-bisericeasca, presupune reinceperea unor consultari intre Bisericile Ortodoxe si decizia unui viitor si necesar Sinod pan-ortodox.
Este de mentionat ca aceste discutii s-au purtat frecvent si intens de-a lungul timpului, inclusiv de-a lungul secolului trecut.
Asa cum se stie, BOR a adoptat calendarul indreptat (corectat) de la data de 1 octombrie 1924. Nu toate Bisericile Ortodoxe au facut-o insa (Patriarhia Ierusalimului, Biserica Ortodoxa Rusa, Biserica Ortodoxa Sarba, Biserica Ortodoxa a Georgiei si Biserica Ortodoxa din Macedania).
Ceea ce ridica, desigur, o intrebare: in ce consta concret valoarea fidelitatii fata de un calendar dovedit stiintific ca (actualmente) eronat (ramas in urma cu 13 zile)?
Ceea ce constituie si cauza majora a problemei sarbatoririi Pastelui la o data diferita in lumea crestina apuseana si rasariteana.
Ratiunea pentru care Bisericile Ortodoxe care au adoptat in mod firesc calendarul corectat au decis totusi (in 1927) sa sarbatoreasca in continuare (doar) Pastele impreuna cu celelalte Biserici refractare la aceasta indreptare calendaristica a fost si este inca pastrarea unitatii ortodoxe in jurul celei mai importante sarbatori crestine: Invierea Domnului.
Este vorba despre o foarte veche discutie, ale carei radacini coboara chiar inainte de secolul IV, cand a avut loc primul Sinod Ecumenic (Niceea, 325) si care implica in mod normal un acord general.
Criteriile fixate la Sinodul de la Niceea din anul 325 pentru calcularea datei Pastilor sunt urmatoarele:
1. Pastele se va serba intotdeauna duminica (ziua Invierii Domnului)
2. Aceasta duminica va fi cea imediat urmatoare lunii pline de dupa echinoctiul de primavara (20 martie)
3. Cand 14 Nisan (din calendarul iudaic) sau prima luna plina de dupa echinoctiul de primavara cade duminica, Pastele crestin va fi serbat in duminica urmat,oare, pentru a nu se serba odata cu Pastele iudaic, dar nici inaintea acestuia”
Așadar, problema rămâne deschisă. BOR admite că problema celebrării Paștilor nu este de natură dogmatică.
Sursa foto: Catrdrala nationala.ro