Deși acum este clar pentru toată lumea faptul că la un kilometru de intrarea în stația CFR Roșiori-Nord s-a produs un accident feroviar între un tren de călători IR 1822 Arad-București-Nord și un marfar care transporta automobile Ford pe ruta Craiova Constanța, trenul de călători lovind din spate garnitura de marfă, persistă neclaritățile privind cauzele accidentului.
Pe forum-urile pasionaților de CFR și trenuri, s-au purtat dezbateri aprinse, unii susținând că mecanicul a ignorat cu voia impiegaților semnalul roșu care însemna oprire înainte de semnal, alții că mecanicul a ignorat semnalul fără nicio justificare tehnică.
Au mai fost voci care au arătat că semnalul ar fi putut fi defect. Desigur, rămâne enigma de ce un tren de călători intră în gară fix pe linia unde staționa un marfar, fără să fi avut o line liberă pe care să depășească garnitura staționată. Alții au afirmat că nu este normal ca un tren de călători să intre în urma unui tren de marfă.
S-a mai spus că ar fi putut fi și o eroare de semnalizare în sensul blocării luminii roșii a semnalului iar mecanicul să fi fost ghidat să meargă înainte cu asigurarea că linia se va elibera.
În mod cert, circulația feroviară se face pe baza unui regulament de instrucție riguros redactat. Există o semnalizare luminoasă, există sisteme de urgență care la nevoie frânează garniturile în sistem de urgență în cazul în care comenzile locomotivei nu sunt acționate într-un anumit timp.
Și totuși, ancheta va dura cel puțin un an, mecanicul va fi suspendat, nu va mai conduce trenuri de călători iar în plan civil, instanța l-ar obliga la plata pagubelor dacă va fi găsit vinovat. Cei 13 răniți au determinat și deschiderea unui dosar penal pentru accident cu victime.
Până în prezent, se afirmă că a fost eroare umană, dar ancheta oficială este departe de a se fi încheiat.