Un studiu recent realizat de University of South Carolina arată rezultate șocante: americanii au mai multă încredere în instrumentele AI decât în presă sau în partidele politice. „Doar 32% dintre respondenți au afirmat că au încredere în presă ca instituție”, în timp ce increderea în AI atinge 33%.
Nu doar presa suferă la capitolul încredere, ci și instituțiile guvernamentale, care sunt depășite de platforme precum YouTube și Meta. YouTube inspiră mai multă încredere cu 40% față de știrile TV, care au doar 37%.
Deși AI câștigă teren, preocupările legate de dezinformare și de impactul asupra democrației rămân ridicate. Aproape 60% dintre americani se tem de amplificarea decalajului digital, iar unul din trei crede că efectul AI asupra democrației este negativ.
Angajații și studenții din domenii de „cunoaștere” și „creativitate” au adoptat AI într-un ritm alert, două treimi dintre aceștia declarând că le folosesc în activitatea lor. „Capacitatea instrumentelor AI de a rezolva probleme tehnice este preferată abilităților de simulare a empatiei”, a declarat Dan Sultănescu, analist politic.
În România, aceste concluzii ridică întrebări despre viitorul jurnalismului și al metodelor de examinare universitară. Mai mult, cum putem contracara utilizarea AI pentru manipularea informațională, când publicul are mai multă încredere în AI decât în sursele tradiționale de știri?